7 Mart 2012 Çarşamba

2012 FORMULA 1 KIŞ TESTLERİ ANALİZİ

Bilindiği üzere Formula 1 kış testleri, hangi sezon olursa olsun genellikle aynı rutin süreci işler. Günü en hızlı bitiren takım veya pilot medyaya mutlaka mütevazı demeçler verip, performans açısından rakipleriyle çok fazla zaman farkının olmadığını söyler. Birçok pilot kendi takımlarının gösterdiği aşamayı anlatmaktan çok, rakip takımların gelişimlerinden söz etmeye daha meraklıdırlar. Bu ve bunun gibi birçok örnek, 2012 kış testlerinde de birçok kez yaşandı. Peki gerçekten kimin hızlı veya yavaş olduğu, böylesine aldatmacı demeçler ve performanslar ışığında değerlendirilebilir mi? Hemen hemen evet.


Takımlar bu sezon Jerez’de 4 gün, Barcelona’da ise dörder günlük iki seans halinde toplam 12 gün işbaşındaydı. En hızlı aracın kim olduğunu göstermek gerçekten güç. Ama gerek basının ve gazetecilerin ısrarlı takiplerinden, gerek de test performanslarından anlaşıldığı kadarıyla Red Bull’un diğer takımlara oranla daha hızlı olduğu aşikar. Ama bu sefer bir tek fark var ki; Red Bull o kadar da dominant olmayacak gibi görünüyor. Yaygın kanı, takımın gerçek gücünü testlerde göstermediği yönünde. Nitekim geçen sene de aynı stratejiyi izlemişler ve sezon başladığında bir anda ipleri eline almışlardı. Özellikle Barcelona testlerinde takım tek turluk performanslardan çok yarış simülasyonlarına daha çok yüklendi ve tahminen de dolu depoyla yüklendi. Red Bull testlerde, her ne kadar sadece Barcelona’nın ilk gününü Vettel ile lider kapatsa da, Helmut Marko bütün bu aldatmacalara ufak bir nokta koyup takımının diğerlerine göre ufak bir farkla da olsa önde olduğunu söylüyor. Biz de onu muhtemelen haklı sayuyoruz.
Peki Red Bull’un arkasından gelen takım kim olabilir? İşte burada net bir cevap yok. Mercedes ve McLaren en yüksek ihtimalli iki takım gibi duruyor. Hamilton net olarak, geçen seneye oranla çok daha güçlü olduğunu ve gerçek güçlerini henüz göstermediği gibi çok iddialı bir giriş yaptı. Ross Brawn’da neredeyse aynı demeci vererek onu kovaladı. Rosberg ve Schumacher ise yeni araçlarının büyüleyeciliğinden oldukça söz etti. Peki zamanlar ne diyor? İki takımda aynı günlerde farklı programlarla çalıştı. Ama kilit gün Barcelona testlerinin 6.günü gibi. Çünkü iki takımın da o gün yarış simülasyonlarına ağırlık verdiğini biliyoruz. Ve o gün Hamilton ile Schumacher’i sadece 0.1 saniye ayırdı. Fark gerçekten çok az. Ama Mercedes’te bütün test günleri boyunca Red Bull gibi performansını gizlemediyse(ki çok büyük bir iddiası bulunmamasını düşünürsek gizlemesi pek düşük bir ihtimal) McLaren’den bir adım geride gibi duruyor. Bilindiği gibi MP4-27, o ilginç köpekbalığı burun tasarımını kullanmayan tek takım. Bu onlara ne tür bir getiri sağlıyor bilmiyoruz ama gözlemlere göre hızlı virajlarda rakiplerine göre daha fazla yol tutuş kaybettiği en büyük iddialar arasında.

Elbette ki konuşulması gereken bir diğer takım Ferrari. Açıkça söylemek gerekirse Maranello takımının ne yaptığını kimse bilmiyor. Çünkü gerek demeçler, gerekse performanslar çok çelişkili. Önce Jerez’de Massa ve Alonso çok ümitsiz açıklamalar yaparak aracın katetmesi gereken daha çok fazla yol olduğunu söyledi. Daha sonra Barcelona testlerinin ilk günlerinde Alonso hız konusunda endişe etmediğini, sadece en hızlı olmadıklarını iddia etti. Massa’da ümit verici açıklamalar yaptı. Bu sefer de Barcelona testlerinin son dört gününde ise takım egzos tasarımını komple kaldırıp geleneksel tasarıma geçti. Tur zamanları geriledi. Pat Fry kimse bizden podyum beklemesin dedi. Ama testlerin en son gününde Alonso, lider Raikkonen’e en fazla yaklaşan isimdi. En sonunda da takım pilotlarına brifing yasağı koyarak daha da ileri gitti. Bu takım gerçekten hızlı mı, yoksa yavaş mı bilinmez ama sorunlar yaşadığı kesin. Nitekim Button bile testler sonrasında Ferrari’nin kötü formuna değinmişti.

Bir de geriden gelenler var tabi. Herhalde bu konuda başı çeken takım Lotus olur. Son iki yılını rallide geçeren Kimi Raikkonen’i de kadrosuna katıp iyi bir hava yakalayan takım için işler oldukça yolunda gibi. Aslında testler esnasında birçok sorunla da karşılaştılar. Önce Barcelona testlerinin ilk dört günlük seansından şasi sorunu sebebiyle çekildiler ve zaten atılacak her turun çok kıymetli olduğu testleri kaçırdılar, hem de şasi tasarımının üzerinden geçtiler. Daha sonra Raikkonen’in aracında çıkan direksiyon problemi takımın oldukça efor sarfetmesine sebep oldu ama onlar için işler yolunda gibi. Raikkonen ve Grosjean aracın dayanıklılığından şüphe duymadıklarını tekrarladılar. Grosjean ve Kimi, pistte oldukları her gün genelde zaman tablosunun en üstündeydiler. Geçen seneye göre çok daha iyi oldukları kesin. Hele hele şu anki tabloya göre Ferrari ile neredeyse kafa kafaya tutacak kadar gelişim gösterdiler. Ama Melbourne’da bir galibiyet kovalayacak kadar da baskın olmadıklarını söylemek lazım.
Sezonun başlamasına bir buçuk hafta kala durumların hemen hemen bu şekilde olması, rekabetin geçen sezona oranla daha sıkı olacağının bir göstergesi gibi. Bu sefer potaya giren daha çok takım var. Ve geçen sezonun baskın gücü Red Bull’un da bütün sezonu domine edecek bir gücü yok gibi görünüyor. Bu da bizi sanki daha heyecanlı bir sezonun bizi bekleyeceğine olanak tanıyor gibi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.